Nieuw in de wijk: ‘Beter Lezen’

Op 1 september 2017 is het taalprogramma ‘Beter Lezen’ gestart in Pendrecht.

Sinds 1 september zijn er vier ochtenden en drie avonden per week taallessen gestart met een maximum van 15-17 deelnemers. De taallessen zijn een aanvulling en bedoeld als oefening voor de reguliere lessen. Er zijn drie klassen van 10 deelnemers, waaraan drie Pabo-studenten en daaraan gekoppelde vrijwilligers lesgeven met behulp van de methodiek ‘Beter Lezen’. Dit gebeurt onder supervisie van de Pabo en Knoester Trainingen om de zogenoemde directe leerlijn als basis te gebruiken.

Knoester Trainingen verzorgt professionele inburgerings-/alfabetiseringslessen en is gecertificeerd en aangesloten bij DUO. De samenwerking bestaat uit het oefenen in hetgeen deelnemers bij de inburgering moeten weten om examen te kunnen doen. Hoe vaker je de gelegenheid hebt om te oefenen, hoe beter het gaat, is nu ook de redenering van de deelnemers. De resultaten zijn verbluffend.

Voor de avonden zijn er drie groepen. Twee lessen zijn speciaal voor deelnemers die de Nederlandse taal nog helemaal niet beheersen en één avondles is er voor deelnemers die overdag niet kunnen. De lessen zijn gratis om het zo laagdrempelig mogelijk te houden. Naast de lessen is een student logopedie, eveneens uit de wijk, op dinsdagavond bereid om samen moeilijkheden met de uitspraak te oefenen. De Nederlandse taal heeft harde klanken die voor anderstaligen lastig kunnen zijn en problemen kunnen veroorzaken.

Aanmelden
De aanmeldingen blijven binnenkomen, waaruit blijkt dat de behoefte om de taal zo snel mogelijk eigen te maken groot is. Iedereen is welkom, er wordt gekeken naar het niveau en voor het inburgeren wordt doorverwezen naar Knoester Trainingen. Aanmelden kan nog steeds, elke werkdag tussen 10.00-15.00 uur bij de gastvrouwen van Stichting Vitaal Pendrecht, Plein 1953 nr. 192.