Bijeenkomst programmering voor jongeren in Pendrecht

Op 27 november 2018 kwamen ongeveer 20 jongeren van DOCK, TOS, JOZ, jong burgerblauw en het stedelijk team jongerenwerk samen bij Vitaal Pendrecht om de programmering voor jongeren in Pendrecht te bespreken. Zij gingen in gesprek met zo’n 20 andere personen, waarvan leden van het bestuur van VP, wijkbewoners en 4 medewerkers van Stichting De Verre Bergen. Het gesprek werd geleid door Marvin Pires en Gerard Smulders.

Aanleiding voor de bijeenkomst

Stichting De Verre Bergen heeft een pand aangeschaft van 1000 m2. Dit pand is twee keer het oppervlak van de Kinderfaculteit. Uit onderzoek naar invulling van dit pand is gebleken dat er weinig programmering is voor jongeren in de wijk Pendrecht.

De bouw van het pand begint over 3-4 maanden. Het doel van deze bijeenkomst was om ideeën op te halen over de programmering van het gebouw. De architect Folkert van Hagen zal jongeren betrekken bij de ontwikkeling van het project.

Belang van certificering en begeleiding naar de arbeidsmarkt

Jongeren zoeken naar een baan: velen hebben al vroeg veel verantwoordelijkheden. De combinatie van betaald werk en een opleiding biedt voor deze jongeren de beste kansen voor de toekomst. Sommige jongeren stoppen met de opleiding om direct geld te kunnen verdienen. Tien jongeren in de zaal geven aan per direct op zoek te zijn naar een bijbaan.

De projectleiding van JOZ geeft aan dat veel jongeren begeleiding nodig hebben in het behouden van de discipline om de banen voort te zetten. Praktische steun zoals training in het opstellen van een CV zouden waardevol zijn.

Jongeren zien techniekonderwijs mogelijkheden om (VCA) certificaten te kunnen halen in een metaal of houtwerkplaats en er is behoefte geuit om een programmering voor vrouwen te bedenken.

Suggesties en wensen die naar voren kwamen:

• ROC’s betrekken bij de invulling van het pand;
  • Een laagdrempelig pand dat voor iedereen toegankelijk is;
  • Het mengen van verschillende leeftijdscategorieën (jong en oud);
  • Een rol geven aan verschillende wijkbewoners in het pand;
  • Het organiseren van vakmanschap excursies voor jongeren met specifieke aandacht voor begeleiding naar beroepen of studies.

Voor de meiden van Pendrecht wordt er op donderdag 13 december een bijeenkomst georganiseerd. Meer info daarover vind je hier.