Daag kinderen uit tot denken en praten!

Hierbij willen we alle docenten, trainers, tutoren, vrijwilligers en actieve ouders van Kinderfaculteit Pendrecht herinneren aan een interessante bijeenkomst voor iedereen die actief is in de Kinderfaculteit.

Op dinsdag 20 november van 17.00 tot 19.00 uur komt de zeer ervaren taaldeskundige Resi Damhuis naar de bijeenkomst bij Vitaal Pendrecht/Kinderfaculteit. De bijeenkomst staat in het teken van taalverrijking van de lessen, trainingen en activiteiten van de Kinderfaculteit. Wil je je nog opgeven voor de bijeenkomst? Dat kan nog tot aan het weekend.

Daag kinderen uit tot denken en praten!

Dat kan bij uitstek in ‘taaldenkgesprekken’, waarmee je tegelijk de taalontwikkeling en de denkontwikkeling van de kinderen krachtig stimuleert. En dat geldt voor kinderen van alle leeftijden en voor elk niveau van Nederlandse taalvaardigheid. Tijdens allerlei activiteiten kun je aanleiding vinden voor een taaldenkgesprek: Wat zou er gebeuren als de ijsschots van Kleine Beer gaat smelten? Hoe kunnen we minder energie verbruiken? Stel dat de rivier overstroomt… Of je nu met taal, rekenen, techniek, of muziek bezig bent, of een bezoek voorbereidt aan een bedrijf: er is altijd een aanleiding voor zo’n taaldenkgesprek. Hoe kan zo’n gesprek eruit zien en hoe zou je dat in de Kinderfaculteit kunnen uitvoeren? Daar gaat het in deze bijeenkomst over. Je krijgt informatie en je gaat aan het werk. Zo kun je de volgende dag al aan de slag met de kinderen.

Over Resi Damhuis
Resi Damhuis is onderwijsonderzoeker, ontwikkelaar, trainer en coach. Ze heeft gewerkt bij het Kohnstamm Instituut van de Universiteit van Amsterdam en het Expertisecentrum Nederlands van de Radboud Universiteit Nijmegen. Ze was lector Interactie en taalbeleid aan de Marnix Academie in Utrecht. Hoe maak je interactie tussen professional en kinderen optimaal voor taal- en denkontwikkeling? Daar doet ze onderzoek naar in allerlei contexten (taal, geschiedenis, wetenschap & technologie), van kinderopvang en peuterspeelzaal tot en met groep 8 in het PO. Ze ontwikkelt en onderzoekt aanpakken voor het verbeteren van interactie, bij voorkeur samen met collega-onderzoekers en professionals in de praktijk. Ook ontwikkelt en geeft ze trainingen. Ze is ambassadeur van Taaldenkgesprekken nu!

We hopen u allen dinsdag de 20e te zien!

Dit vind je misschien ook leuk...