Denktankers; een verslag van de kinderen

Wat is aardgas en waarom is het slecht voor het milieu? Hoe kan ik energie besparen? En wat doet de wethouder zelf om milieubewuster te leven? De kinderen van de net opgerichte denktank in Pendrecht praatten op zaterdag 30 maart met wethouder Bas Kurvers over aardgasvrij en het milieu. Dit gesprek was tevens de officiële start voor de brede aanpak aardgasvrije wijken in Rotterdam. Samen met bewoners, bedrijven en woningcorporaties worden de komende jaren gebieden omgevormd tot aardgasvrije wijken. Hieronder een verslagje van deze dag.

“Wethouder Bas Kurvers kwam naar Pendrecht om Pendrecht van het aardgas af te krijgen, samen met het clubje: DENKTANK. Denktank is een groepje kinderen dat meedenkt en helpt met het Aardgasvrij maken van Pendrecht. Denktank bedenkt samen met de wethouder, Nuon en Woonstad manieren zodat mensen van het aardgas af gaan en we een schoner leven hebben.”
Radiëlla & Radiëlle Roosberg

“Zaterdag 30-03-2019 ging ik met mijn moeder naar een bijeenkomst bij Vitaal Pendrecht. Om 09.00 uur kwamen er allemaal mensen van Woonstad, Nuon, de gemeente en de Wethouder. We begonnen met een kennismakingsgesprek ,daarna gingen de grote mensen met elkaar in gesprek en de denktankers met de mensen van de gemeente, woonstad en Nuon. Het gesprek ging over aardgas vrij Pendrecht en Rotterdam zuid. Wij mochten onze ideeën op briefjes schrijven en alle briefjes op een grote poster plakken. Ook mochten de denktankers 1 idee op een bord schrijven, waar we met z’n allen buiten op het plein mee op de foto gingen. Later kwam ook de wethouder binnen voor de wethouder hadden we eerst een liedje gezongen. Bas Bas Bas help ons van het aardgas. Daarna zijn we met de wethouder in gesprek gegaan we mochten vragen aan hem stellen en hij stelde vragen aan ons. Was een spannende dag, maar vond het wel een leuke dag.”
Sebastiaan van der Niet, één van de 5 denktankers van Pendrecht aardgasvrij

“Op zaterdag 30 maart gingen 4 andere kinderen, ik, Monika (gemeente), Maria Molenaar(Woonstad), Arno van Gestel(Nuon) en wethouder Bas Kurvers naar Vitaal Pendrecht om het met de wethouder over het gebruik van aardgas te hebben en we hebben veel ideeën verzonnen. O.a.: alvast sparen voor de transitie van aardgas naar elektriciteit, in plaats van de kachel aan doen een trui aan. De grappigste van allemaal is plassen onder de douche als je toevallig moet. En het was ook heel leuk om deel uit te maken van een groep zoals de denktankers en het leukste was natuurlijk om de wethouder te ontmoeten. En daarna hebben we nog wat foto’s gemaakt. Dus dat was de dag, het was heel leuk en ik kijk ernaar uit om het nog een keer te doen.”
Shay Baboeram Panday

Tweede inloopmiddag

Aanstaande zaterdagmiddag is het weer zover; dan is de tweede inloopmiddag voor bewoners die hun vragen willen stellen over Pendrecht Aardgasvrij.

U bent van harte welkom tussen 13.00 uur en 15.30 uur bij Vitaal Pendrecht, Plein 1953 nr. 192.

De kinderen zien het belang ervan in, U ook?