Atelier 2004 van de Tilburgse Universiteit

De twee ateliers van 2004 en 2005 o.a. In Tilburg waar we de shirtjes en het beertje kregen.

In 2004 bij het kerstfeest op Plein 1953 kreeg een groep studenten bestuurskunde van de Tilburgse Universiteit de opdracht om te onderzoeken of Vitaal Pendrecht na 19 december 2003 met haar activiteiten en doelen echt iets teweeg gebracht had. Zij noemden dat een ‘atelier’. Studenten kregen colleges van Pieter Tops die hen zijn concept van Vitale Coalities doceerde en in de praktijk mee wilde laten maken. De studenten moesten een tentamen op de vrijdag van het tweede kerstfeest. Tentamens moeten op de universiteit plaatsvinden met passende bewaking van gekwalificeerd personeel. Er ontstond dus een probleem.
De creatieve oplossing werd: tentamen afnemen in de Beatrixschool in Pendrecht met een groep onderwijzers als ‘strenge’ surveillanten. Eigenlijk de ‘geboorte’ van de Pendrecht Universiteit.
In februari werd het atelier afgesloten. Als cadeautje voor het bereikte resultaat hadden de begeleiders van de studenten bedacht de deelnemers en vertegenwoordigers uit Pendrecht een T-shirt geven met het opschrift Pendrecht University. Bij de presentatie van het atelier in Pendrecht werd Jan Hoogcarspel kregelig over de Engelse benaming. “Dat mot Pendrecht Universiteit zijn”, bromde hij. Vanaf dat moment bleef dat de term en werden er in Pendrecht colleges geven met bewoners in de rol van professor en politici, ambtenaren en professionals als student.
Er volgde een tweede atelier in 2005 met diners van bewoners met studenten om tot plannen te komen om Vitaal Pendrecht meer handen en voeten te geven.
Bij de afsluiting van dat atelier in Wijkgebouw de Middelburgt kreeg Gerard Boom een beertje getooid in een Pendrecht Universiteit’s T-shirt als cadeau. Er kwam een reeks van plannen los. Onder andere voor colleges over zaken als veiligheid.

[foogallery id=”115″]